October 30, 2010

Blueberry lemon cupcakes!

Jag har inte haft tid att baka speciellt mycket den senaste tiden, enligt mina mått mätta då. Helst skulle jag vilja baka varje dag, men det går ju inte att äta upp allt själv! Så för att fira att denna veckan är slut och att två tentor är avklarade i skolan firar jag med blåbär och citroncupcakes med citron swiss meringue buttercream (smbc). Det här receptet på smbc är det andra jag provar, och jag tror faktiskt jag föredrar detta receptet då frostingen blir lite mindre smörig och lite mindre söt.









Blåbär och citroncupcakes
ca 15 st

•3 3/4 dl mjöl
•1/2 msk bakpulver
•100 gram rumsvarmt smör
•2,5 dl socker
•2 stora ägg
•1,5 dl mjölk
•1 tsk vaniljextrakt
•1/2 dl färskpressad citronsaft
•Skal från 1 citron
•150 gram blåbär

1. Värm ugnen till 175 grader. Blanda mjöl och bakpulver i en bunke. Klä en muffinsplåt med muffinformar.
2. Vispa rumsvarmt smör och socker fluffigt i en annan skål. Tillsätt äggen och vispa tills smeten är fluffig. Tillsätt vaniljextrakt.
3. Tillsätt sedan mjölblandningen, mjölk, citronskal och citronsaft. Vispa försiktigt tills allt är väl blandat. Rör försiktigt ned blåbären i smeten.
4. Fyll formarna till ca 3/4. Grädda ca 25 minuter.


Citron Swiss Meringue Buttercream
•5 stora äggvitor
•200 gram socker
•225 gram smör
•1 tsk vaniljextrakt
•Skal och saft från 1 citron

Gör såhär:
1. Häll äggvitor och socker i en värmetålig skål, ställ i vattenbad på spisen. Vattnet i kastrullen ska sjuda.
2. Vispa hela tiden med en handvisp, tills blandningen blir cirka 65 grader. Ta genast bort från värmen.
3. Vispa blandningen med elvisp eller med hjälp av en köksassistent tills blandningen är fluffig och vit, som en marängsmet. Vispa tills blandningen är sval, vilket kan ta upp till 10 minuter.
4. Tillsätt sedan smöret, en liten bit i taget. Efter allt smör är tillsatt, vispa cirka 3 minuter.
5. Tillsätt vaniljextrakt, citronskal och citronsaft och vispa ett par minuter tills frostingen är slät.




23 comments:

  1. Du lager de vakreste cupcakes!

    Kari :-)

    ReplyDelete
  2. Jättefina cupcakes, det låter gott oxå :-).

    ReplyDelete
  3. Vilken fantastisk blogg med fantastiska recept och fantastiska foton! Blir alldeles glad av att läsa. Tack!

    ReplyDelete
  4. Himla vackra cupcakes, låter så got också

    ReplyDelete
  5. Jag är helt förälskad i din sida och dina bilder. Underbart att vila ögonen på!

    ReplyDelete
  6. det bästa med bilderna är ju hur du bygger din studio ^^

    frostingen på domhär såg för övrigt asgod ut!

    ReplyDelete
  7. Första gången idag på denna blogg.. direkt beroendeframkallande ! Du är helt otroligt duktig !!!! Både att baka, dekorera och FOTA !! Underbara bilder !
    Hälsning från Petra i Kalmar !

    ReplyDelete
  8. Underbar!!

    För att du har en så fin blogg fick du en
    Cherry on Top Award av mig. Jag fick den av Marina–Mari Milo Cake Design. och är glad att jag kan della den med dig. Den finns här:
    http://sana-madebylove.blogspot.com/2010/11/cherry-on-top-award.html

    ReplyDelete
  9. Vilka vackra cupcakes. Receptet på frostingen skriver jag av direkt. :-)

    ReplyDelete
  10. så otroligt läckert! ;)

    Du har en award att hämta inne hos mig ;)

    ReplyDelete
  11. Du har en så otroligt fin blogg så jag var "tvungen" att länka från min blogg till din idag :) Visar även en av dina vackra bilder på min blogg, hoppas du inte har något emot det. Säg till om du inte vill att jag lånat din bild. Jag har naturligtvis angivit bildkälla och länkat till dig. Du inspirerar verkligen! Tack!

    ReplyDelete
  12. I wanted to let you know that I featured you on www.whipperberry.com today! I love your blog.

    Kisses!

    ReplyDelete
  13. Kari - Tack snälla!

    Charlotta - Tack så mycket! De var väldigt goda.. jag älskar citronfrosting!

    Pernilla - Vad kul att höra! Då har jag uppnått mitt mål :-)

    Helena - Tack, jag kan bara säga detsamma!

    Emma - ja, jag vet! Det är inte så avancerat som kanske kan tro.. hehe.

    Petra, tack, tack tack! Det värmer att höra så fina ord!

    Sana - tack, vad du är söt!

    Erika - ja, jag kan verkligen rekommendera den. Supergod!

    Stina - tack snälla!

    Linda - åhh, nej jag blir bara jätteglad! Tack!

    Emily - aww, thanks! You have a lovely blog, I'm honored to be featured on it!

    ReplyDelete
  14. Åhh så fina som dina bakverk alltid är!

    ReplyDelete
  15. hej!, jag är en jätte intresserad nybörjar bakerska, jag undrar vilka som är de lättaste cupcakesen att baka?

    Du har en fantastisk och inspirerande blogg med otroliga bilder , sluta aldrig blogga och dela med dig av dina projekt<3

    ReplyDelete
  16. These are so beautiful. What an artist you are!
    May I please ask what are the flowers you used on top? They are beautiful too...did you make them yourself?

    ReplyDelete
  17. Anonym - Tack! Missade helt din kommentar! Det lättaste att börja med är typ vanilj, citron eller chokladcupcakes med en enkel cream cheesefrosting!

    Dana - Thanks so much! I made them myself, I used a big 5 petal rose cutter and dusted them with pink powder color :-)

    ReplyDelete
  18. Gosh, you make such amazing things.. i only wish i knew which language this was so i would be able to translate it.. :(

    ReplyDelete
  19. Would you translate this recipe to english? I'd love to try it!!

    ReplyDelete
  20. Tror jag vispade för länge när jag lagt i smöret...frostingen skar sig!!! Fy vad tråkigt. Går det att rädda?
    Sara

    ReplyDelete
  21. This looks yummy but I can't understand the recipe. Do you have the english version? Thanks for sharing!!!viewer: Anita

    ReplyDelete
  22. Google Translate and http://www.dianasdesserts.com/index.cfm/fuseaction/tools.measures/Measures.cfm
    and it's easy to convert.

    Lemon Blueberry Cupcakes

    3 3/4 cups flour
    1/2 tbsp baking powder
    1/2 c of unsalted butter
    1 cup sugar
    2 large eggs
    1 1/2 cups milk
    1 teaspoon vanilla extract
    1/2 cup freshly squeezed lemon juice
    Zest of 1 lemon
    2/3 C blueberries (fresh or frozen



    First Preheat oven to 350 degrees.
    Mix flour and baking powder in a bowl.
    Line a muffin pan with muffin molds.
    Beat room-temperature butter and sugar until fluffy in another bowl.
    Add the eggs and whisk until the batter is fluffy.
    Add the vanilla extract.
    Then add the flour mixture, milk, lemon zest and lemon juice.
    Whisk gently until everything is well mixed.
    Stir gently onto the blueberries into the batter.
    Fill the molds to about 3/4.
    Bake about 25 minutes


    5 large egg whites
    1 cup of sugar
    1 cup of butter
    1 teaspoon vanilla extract
    Zest and juice of 1 lemon

    First Pour the egg whites and sugar in a heatproof bowl, set in a water bath on the stove. The water in the pot to simmer.
    Beat constantly with a hand whisk, until the mixture is about 150degrees.
    Immediately remove from heat.
    Beat the mixture with an electric mixer or using a kitchen assistant until the mixture is fluffy and white, like a meringue batter.
    Whisk until the mixture is cool, which can take up to 10 minutes.
    Then add the butter, a little at a time. After all the butter has been added, whisk about 3 minutes.
    Add the vanilla extract, lemon zest and lemon juice and whisk for a few minutes until the frosting is smooth.

    ReplyDelete
  23. Thank you for posting the receipe in English. Now i can make them as well:)

    ReplyDelete

Thank you so much for leaving a comment! :-)