October 2, 2010

Sea salt chocolate macarons!

Nästa vecka har jag ett litet projekt på gång och kände därför att jag ville vara väl förberedd genom att prova smakerna i förväg. Första experimentet blev chokladmacarons med havssalt, fyllda med mörk chokladganache. Väldigt lyckat experiment måste jag säga! Annars vet jag hur svårt det kan vara att göra just chokladmacarons. Varför vet jag faktiskt inte. Nu ska jag påbörja nästa projekt, pumpa!



Sea salt chocolate macarons!
ca 25 st

-100 gram skållade och malda mandlar
-110 gram äggvita (ca 3 äggvitor) som har stått framme i rumstemperatur ett dygn, täckt med plastfolie
-4-5 matskedar socker
-185 gram florsocker
-15 gram kakao
-Cirka 1 msk havssalt
-Kakao, till att pudra ovanpå

1. Finmal den skållade mandeln i en mixer. Sila mandeln så att de stora bitarna försvinner. Blanda med florsockret och kakaon och kör gärna alltihop en extra gång i mixern.

2. Vispa äggvitan med elvisp i en annan skål. När äggvitan börjar skumma, tillsätt sockret en matsked i taget. Fortsätt vispa tills marängen är tjock, fast och glansig.

3. Häll försiktigt i mandelblandningen i marängen och rör med en slickepott. Smeten ska inte vara för hård och inte för lös. Om du vill prova om smeten har bra konsistens, klicka ut lite på ett bakplåtspapper. Klicken ska sjunka ut och få en slät yta, är den toppig så rör lite till i smeten.

4. Fyll en spritspåse med rund tyll och spritsa ut små klickar på ett bakplåtspapper. Låt dem vila minst en timme på plåten, så att de bildar ett "skinn" på ytan. Känn försiktigt på ytan för att se att de inte är kladdiga. Strö över ett par flingor havssalt över varje kaka och pudra lite kakao ovanpå.

5. Värm ugnen till 150°C. Grädda ca 14 minuter. Låt svalna och ta försiktigt bort dem från bakplåtspappret.

6. Klicka ut eller bred chokladganache på kakorna och sätt ihop dem två och två. Förvara dem i en lufttät burk i kylskåp.


Mörk chokladganache

-100 gram mörk choklad
-1 dl grädde
-1 msk smör

1. Finhacka chokladen och häll i en värmetålig skål.
2. Värm grädden och smöret i en kastrull och ta bort från värmen precis innan grädden börjar koka.
3. Häll grädden över chokladen och låt stå i några sekunder. Rör sedan tills chokladen smält helt och är glansig.
4. Låt stå tills ganachen börjar tjockna, vill du att det ska gå snabbare så ställ in den en stund i kylskåpet.


English:
Next week I have a small project on my hands and I felt like I needed to prepare by trying the flavours in advance. The first experiment was chocolate macarons with sea salt, filled with chocolate ganache. They turned out great! I know it can be difficult to make chocolate macarons. Why I actually don't know. On to the next project, pumpkin!
Share to Facebook Share to Twitter Pin This

20 comments:

  1. Vilken annorlunda och spännande variant. Nyfiken, har du havssalt i smeten eller chokladganachen också eller bara ovanpå? De ser såå goda ut.

    ReplyDelete
  2. Vilka härliga macarons, ser så gott ut

    ReplyDelete
  3. Vilken fantastisk blogg du har! Underbara bakverk och otroligt fina bilder! Vad tillsätter du grundreceptet för att få till denna choklad-macaron?

    ReplyDelete
  4. Hej,
    Jag har provat göra macarons men har hela tiden misslyckat. Nu har jag tänkt att testa ditt recept. Du har inte skrivit i receptet hur många macarons som det blir. Jag hoppas du kan hjälpa mig med detta.

    Tack på förhand!
    Mvh Åsa

    ReplyDelete
  5. Kaksmulan - Tanken var att jag bara skulle ha ovanpå, men när jag köpte Elle mat&vin fick man med en choklad med havssalt, så jag använde den. Blev jättegott! :-)

    Linda - Tack!

    Linda - Tack snälla! Man minskar florsockret med två matskedar och tar två matskedar kakao istället :-)

    Åsa - Hoppas du lyckas bättre med detta receptet! Det blir alltid lite olika eftersom det är svårt att göra dem lika stora men ungefär 30 st hela macarons?!

    ReplyDelete
  6. Vad fina macarons. Låter som en spännande smak. :-)

    ReplyDelete
  7. Alltid finna och underbara macarons du gjorde!! fantastisk ;)

    ReplyDelete
  8. Hej! Vilken underbar blogg du har, älskar den och alla dina fina bilder :) Blir så sugen på att lära mig göra så fina bakverk, därför är det extra roligt att du skriver ut recept och tips. Kommer absolut fortsätta följa dig och alla dina goda recept.

    Ha en fortsatt underbar dag! kram Linnéa

    ReplyDelete
  9. your cupcakes are beautiful! a fashion that was not very usual in Italy, but they are really beautiful! a greeting, pass me by if you like http://whitedarkmilkchocolate.blogspot.com/

    ReplyDelete
  10. Underbara bilder man vattnas i munnen. Så roligt att jag hittadetill din blogg säger denna bak tok. Bakar var varannan dag men aldrig provat cupcake.

    Tack för titten jag kommer åter.
    Anna

    ReplyDelete
  11. Hej,
    kanske dum fråga:
    när du skriver "Macaronsen på bilden är fyllda med hallon & vit chokladganache och hallonsmörkräm." har du både ganache och smörkräm då? Ellar har du smaksatt själva macaronen?

    ReplyDelete
  12. Linda -inte alls någon dum fråga! Dåligt förklarat av mig, det är två olika fyllningar men man ser inte så stor skillnad på färgen!

    ReplyDelete
  13. Vad fina de är! =) Låter väldigt gott oxå =)

    Har du testat att byta ut hälften av florsockret till chokladflorsocker när du gör chokladmacararons? Det gör jag och tycker att det funkar jättebra =)

    ReplyDelete
  14. Vilken fin blogg du har! Kul med recept, har bakat macarons innan med lite varierande resultat = )
    Men får prova detta receptet nu då

    ReplyDelete
  15. Lisa - Fiffigt! Det har jag inte ens tänkt på! Jag har faktiskt aldrig provat chokladflorsocker!

    Viktoria - Ja, resultatet kan minst sagt variera :-) Det tycker jag du ska!

    ReplyDelete
  16. I just found your blog through Louise's blog (Cake Journal) and I am so glad that I did, it's fantastic!! I love your pictures and your recipe's too!! Do you have the recipe for the Chocolate and Sea Salt Macarons in English? I can read Danish, but some of the Swedish is just a little too different and I don't want to mess up the recipe :-)

    Thank you so much,

    Annette
    asimpson2@telus.net

    ReplyDelete
  17. Hi,
    I'm allergic to almonds, can I use something else than almonds?

    :)

    ReplyDelete
  18. Om man vill ha vit chokladganache tror du man bara kan byta ut 100 gram choklad mot 100 gram vit choklad?:)

    ReplyDelete
  19. Your blog so amazing. Now I try to make granola and its fantastic. Do you have the recipe for the Chocolate and Sea Salt Macarons in english?

    Thank you :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. That is my question, seeing no reply since last year I will assume the answer is NO.

      Delete

Thank you so much for leaving a comment!